Pagini:

miercuri, 27 august 2008

Invitatie la dialog-In scopul prevenirii aparitiei conflictului


MANAGEMENTUL CONFLICTULUI:
"conflictus"(lat.)=a se lovi unul de altul
*componenta indispensabila vietii noastre si relatiilor noastre cu ceilalti;
*neintelegerile dintre doua sau mai multe persoane
*apare atunci cand atitudinea,comportamentele si actiunile unor persoane impiedica,distrag sau afecteaza o persoana care doreste sa-si implineasca dorintele/scopurile
*se amplifica pe fondul unei comunicari ineficiente
"CONFLICTUL POATE DEVENI O SANSA PENTRU MATURIZARE SI PENTRU INVATARE."


CONDITIILE DE APARITIE A UNUI CONFLICT
Un conflict apare cand:
*nu mai exista timp pentru clarificarea valorilor celuilalt.
*exista o lipsa de interes in conversatie,
*apar certuri ca urmare a implicarii excesive,
*nu se discuta problema,
*crearea de clici,bisericute,
*accent pe patima:pierdere sau castig cu orice pret,
*dispret,invidie,lupta pentru putere,
*centrare pe castig personal si nu pe beneficiul grupului.



CAUZELE CONFLICTULUI:
*deficite de invatare(nu stim sa ne comportam in diferite situatii)
*frustrarile(lupta pentru satisfacerea unor trebuinte neimplinite.)
*incompatibilitate intre:obiective-trebuinte-interese-norme-valori
*superstitii,generalizari,prejudecati(rigiditati de rapoarte la unele situatii)
*delicte de comunicare(la nivel personal,interpersonal sau grupal)
Avem nevoie de conflicte?
DA!Ele pot redefini o problema,ajuta la cunoasterea de sine,creeaza schimbari, energii noi,dezvolta creativitate.
*conflictul nu este un spectacol.El doar exista.Noi putem alege daca il transformam in spectacol sau NU.



Stiluri personale de abordare a conflictelor(Faire S.,Cornelius H.,1996)
*Circumspect:evita confruntarea,ignora cearta sau da inapoi;
*Adaptativ:comportament amabil,cooperativ,chiar daca este impotriva scopurilor sale(compromisul);
*Castig/pierd:se confrunta si e agresiv,doreste sa castige cu orice pret,vrea sa arate ca el e cel mai bun;
*Compromis:important este ca fiecare sa-si atinga scopurile de baza si sa mentina relatiile bune;
*Rezolvarea de problema sau castig/pierd:ambele parti sunt legitime si importante,acorda respect pentru sprijin reciproc si este dispus la cooperare



Managementul conflictului sau cum se poate rezolva un conflict
*Focalizarea si mentinerea unei relatii pozitive pe perioada conflictului(ascultarea activa,utilizarea intrebarilor deschise pentru clarificarea mesajelor)
*Clarificarea diferentelor dintre evenimente,comportament si interpretarea lor, evaluarea diferitelor optiuni.Cele mai multe conflicte apar din cauza interpretarilor.
*Focalizarea pe problema si nu pe persoana-utilizarea unui limbaj adecvat, ex."a aparut o problema" si nu "tu ai creat o problema."
*Utilizarea comunicarii asertive;
*Identificarea barierelor in rezolvarea conflictului(judecarea persoanei si nu evaluarea mesajului,cautarea de contraargumente,reactia prematura,ascultarea pentru identificarea greselilor);
*Utilizarea deprinderilor de rezolvare a problemei.
ACUM UN MESAJ IMPORTANT PENTRU TINE!
Ia un pix si o coala alba!Impatureste coala in patru sau trage o linie orizontala in mijlocul colii de la un cap la altul si o linie verticala tot de la un cap la altul.Acum in coltul din stanga sus scrie:Cu ce am generat Eu conflictul?In coltul din dreapta sus scrie:Cu ce a generat Celelalt conflictul?Apoi in coltul din stanga jos:Ce am facut Eu ca sa se rezolve conflictul,iar in coltul ramas din dreapta jos scrie: Ce a facut Celalalt ca sa se rezolve conflictul?Acesta experienta se numeste Fereastra conflictului si va v-a ajuta sa va rezolvati disputa.Multa bafta si fie ca conflictul vostru sa se rezolve cat mai repede!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Bine ati venit in nebunia mea virtuala, intesata de ganduri personale, opinii despre lucruri frumoase sau triste depinde de prognoza sufletului meu sau de piticii mei de pe creier din ziua respectiva- zambete descrise in cuvinte si priviri sincere creionate in litere.

Daca vreti sa ma trageti de urechi,sunt deschisa la feedback-urile voastre, negative sau pozitive, ajutandu-ma in acest fel sa-mi slefuiesc mai bine dexteritatea in a scrie.

Si la final, multumesc celor care aveti mereu un comentariu despre o anumita insemnare, apreciez sinceritatea gandurilor voastre!