miercuri, 27 august 2008

Invitatie la dialog-In scopul prevenirii aparitiei conflictului


MANAGEMENTUL CONFLICTULUI:
"conflictus"(lat.)=a se lovi unul de altul
*componenta indispensabila vietii noastre si relatiilor noastre cu ceilalti;
*neintelegerile dintre doua sau mai multe persoane
*apare atunci cand atitudinea,comportamentele si actiunile unor persoane impiedica,distrag sau afecteaza o persoana care doreste sa-si implineasca dorintele/scopurile
*se amplifica pe fondul unei comunicari ineficiente
"CONFLICTUL POATE DEVENI O SANSA PENTRU MATURIZARE SI PENTRU INVATARE."


CONDITIILE DE APARITIE A UNUI CONFLICT
Un conflict apare cand:
*nu mai exista timp pentru clarificarea valorilor celuilalt.
*exista o lipsa de interes in conversatie,
*apar certuri ca urmare a implicarii excesive,
*nu se discuta problema,
*crearea de clici,bisericute,
*accent pe patima:pierdere sau castig cu orice pret,
*dispret,invidie,lupta pentru putere,
*centrare pe castig personal si nu pe beneficiul grupului.



CAUZELE CONFLICTULUI:
*deficite de invatare(nu stim sa ne comportam in diferite situatii)
*frustrarile(lupta pentru satisfacerea unor trebuinte neimplinite.)
*incompatibilitate intre:obiective-trebuinte-interese-norme-valori
*superstitii,generalizari,prejudecati(rigiditati de rapoarte la unele situatii)
*delicte de comunicare(la nivel personal,interpersonal sau grupal)
Avem nevoie de conflicte?
DA!Ele pot redefini o problema,ajuta la cunoasterea de sine,creeaza schimbari, energii noi,dezvolta creativitate.
*conflictul nu este un spectacol.El doar exista.Noi putem alege daca il transformam in spectacol sau NU.



Stiluri personale de abordare a conflictelor(Faire S.,Cornelius H.,1996)
*Circumspect:evita confruntarea,ignora cearta sau da inapoi;
*Adaptativ:comportament amabil,cooperativ,chiar daca este impotriva scopurilor sale(compromisul);
*Castig/pierd:se confrunta si e agresiv,doreste sa castige cu orice pret,vrea sa arate ca el e cel mai bun;
*Compromis:important este ca fiecare sa-si atinga scopurile de baza si sa mentina relatiile bune;
*Rezolvarea de problema sau castig/pierd:ambele parti sunt legitime si importante,acorda respect pentru sprijin reciproc si este dispus la cooperare



Managementul conflictului sau cum se poate rezolva un conflict
*Focalizarea si mentinerea unei relatii pozitive pe perioada conflictului(ascultarea activa,utilizarea intrebarilor deschise pentru clarificarea mesajelor)
*Clarificarea diferentelor dintre evenimente,comportament si interpretarea lor, evaluarea diferitelor optiuni.Cele mai multe conflicte apar din cauza interpretarilor.
*Focalizarea pe problema si nu pe persoana-utilizarea unui limbaj adecvat, ex."a aparut o problema" si nu "tu ai creat o problema."
*Utilizarea comunicarii asertive;
*Identificarea barierelor in rezolvarea conflictului(judecarea persoanei si nu evaluarea mesajului,cautarea de contraargumente,reactia prematura,ascultarea pentru identificarea greselilor);
*Utilizarea deprinderilor de rezolvare a problemei.
ACUM UN MESAJ IMPORTANT PENTRU TINE!
Ia un pix si o coala alba!Impatureste coala in patru sau trage o linie orizontala in mijlocul colii de la un cap la altul si o linie verticala tot de la un cap la altul.Acum in coltul din stanga sus scrie:Cu ce am generat Eu conflictul?In coltul din dreapta sus scrie:Cu ce a generat Celelalt conflictul?Apoi in coltul din stanga jos:Ce am facut Eu ca sa se rezolve conflictul,iar in coltul ramas din dreapta jos scrie: Ce a facut Celalalt ca sa se rezolve conflictul?Acesta experienta se numeste Fereastra conflictului si va v-a ajuta sa va rezolvati disputa.Multa bafta si fie ca conflictul vostru sa se rezolve cat mai repede!

Niciun comentariu: