sâmbătă, 20 decembrie 2008

Cartile copilariei


Va mai aduceti aminte de prima carte pe care ati citit-o?
Pentru iubitorul de literatura cea dintai carte citita odinioara in copilarie se aseaza in rafturile amintirii alaturi de intaia dragoste si de intaia deznadejde.Ba chiar,amintirea primei carti citite trece de multe ori inaintea celorlalte.Ea infatiseaza cea dintai mare bucurie a inchipuirii,prima noastra aventura intelectuala,cea dintai calatorie dincolo de realitate si,fara indoiala,cel dintai prilej de a ne adanci in noi insine.Oricare ar fi fost cartea pe care am citit-o la inceput,proasta sau buna,grea sau usoara,falsa sau adevarata,ea ne-a trezit,pe langa gustul lecturii,curiozitatea vasta si nesaturata a indeletnicirilor spirituale.Iata de ce se cuvine sa sarbatorim din cand in cand cu o aducere aminte acea carte,poate naiva si banala,stangace,nefiresca si absurda,pe care am devorat-o cu atata lacomie intr-o zi indepartata a copilariei.Din acel moment incoace am cunoscut, desigur, atatea si atatea carti,pe care le-am citit cu admiratie si cu cazna,cu indignare si cu indarjire,pe unele cu nadejdea de a gasi in ele raspunsuri la intrebari care ne ardeau sufletul,pe altele cu credinta ca ne vor oteli mintea si ne vor limpezi gandurile,pe altele iarasi cu speranta nebuneasca ca ne vor dezlega tainele lumii, daruindu-ne cheia cunoasterii supreme.Au fost carti carora le-am cerut sa ne ajute sa ne cunoastem mai bine,in unele din ele am crezut ca ne regasim si ni le-am facut prietene pe viata,altora le-am cerut sa ne insele,altora sa ne dezamageasca,ai au fost atatea altele si de toate felurile:carti in care am crezut si pe care le-am urat,carti din care n-am crezut niciun cuvant si pe care totusi le-am iubit...Si au venit cateodata ceasuri in care le-am regasit deopotriva pe toate,si pe cele adevarate si pe cele inselatoare.Si cand ne-am intors sa rasfoim in cartea cea mare a vietii la care colaboram cu totii,fiecare dupa puterile noastre,unii cu pagini intregi,altii cu cateva fraze,altii cu o singura vorba sau numai cu o neinsemnata virgula,ori cu un perceptabil punct.Erau ceasuri in care cu amaraciune rosteam versuri de despartire...

Niciun comentariu: