joi, 26 martie 2009

1989, poarta către Libertate?


Concurs de eseuri şi artă grafică, având ca scop creşterea interesului elevilor pentru istoria comunismului românesc


A fost o dată un popor care nu putea vorbi, care nu putea gândi, care doar tremura de frig şi de teamă. Acest popor era format din mama ta, din bunicul tău, din unchiul tău. Dar într-o zi ei s-au săturat şi au ieşit în stradă. Pentru libertate. Şi au strigat „Noi de aicea nu plecăm, nu plecăm acasă, până nu vom câştiga libertatea noastră!”. Şi au obţinut libertatea lor şi a voastră. Ce s-a câştigat? S-a pierdut ceva? Care a fost preţul libertăţii? Cum vedeţi libertatea în viaţa voastră zi de zi.

SCOPUL proiectului este de a creşte interesul copiilor şi tinerilor pentru istoria recentă a României şi a-i determina să reflecteze asupra naturii totalitare şi represive a regimului comunist din România. Stimulând cercetarea personală şi creativitatea, proiectul îşi propune să dezvolte reflecţia personală a copiilor şi tinerilor asupra unei perioade istorice care marchează încă evoluţia şi dezvoltarea societăţii româneşti.


REGULAMENTUL concursului şi FIŞA DE ÎNSCRIERE vor fi disponibile pe site-ul IICCR: www.crimelecomunismului.ro


Coordonatori de proiect:
Luciana Jinga
021.316.75.65
Adelina Ţînţariu
0724 321 583


Foarte interesanta tema,insa nu voi putea participa din diverse motive principalul ar fi ca deja lucrez la un proiect de 100 de pagini la istorie si nu mi-as putea permite sa imi mai pierd timpul cu acesta.Sunt constienta ca am de pierdut dar asta este.M-am saturat sa stau in fiecare zi cate 6 ore plimbandu-mi ochii prin carti,ma simt destul de obosita pentru a mai lua in carca mea acest proiect,fie ca e vorba aici de doar 5 pagini.Munca intelectuala ar fi nemasurata.

In mod sigur in 1989 a avut loc ceva, fie ca e numită revoluţie, fie după cum spun alţii lovitură de stat, este clar că oamenii au resimţit o nouă viaţă. Şi nu la ei se pune problema, ci la cei care s-au născut dupa 89′. Libertatea este înţeleasă total greşit, oamenii, mai ales noi tinerii, au proasta impresie că suntem egali şi liberi din naştere. Păi ce egalitate este între mine si Dinu Patriciu, între mine si Ion Ţiriac, între mine şi restul oamenilor bogati din Europa si America. Şi ce libertate poate fi în subcontientul oamenilor care au trăit cu spaima zilei de mâine, care au furat de unde au putut şi care au sperat în primul rând la o libertate de gândire. Păi ce libertate ai, în momentul în care politicienii votează toate legile care îi avantajează, iar ai tai lucrează 12 ore pe zi? Daca te duci la vot sau nu sistemul va fi acelaşi. Şi ce s-a eliminat din timpul comunismului? În spital dacă mergi trebuie să dai şpagă, la poliţie dacă mergi dai şpagă, la magazin dacă te duci trebuie să laşi rest ca a doua oară să fii servit cum trebuie, că ai ajuns bine acasă trebuie să îi laşi taximetristului bacşiş. Şi atunci, în ce a constat libertatea? Libertate a fost doar pentru cei care au trăit şi înainte de 89′ şi au învăţat să aprecieze orice oportunitate de după. Iar eu, cea care sunt într-o lume a tehnologiei, a liberei circulaţie a mărfurilor şi a persoanelor, care am dreptul să studiez oriunde vreau, eu sunt tânără care face abuz de şanse, care profit de liberatatea de a chiuli, de a nu învăţa, de a nu citi, dar nu se bucură de libertatea de a ajunge om. 1989, poarta către libertate a celor care au ştiut să o deschidă. Pentru restul, a sări gardul nu este echivalent cu a fi liber.

3 comentarii:

Anonim spunea...

Da. Este foarte interesanta ideea. Eu o sa particip. Ma gandeam ca aproape am terminat dar ma simt putin stanjenita deoarece m-am si inspirat putin. In fine, nu foarte mult dar ma gandeam ca ar fi o problema.

Unknown spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Cristina spunea...

Draga Paul ideea e sa fie creatie pesonala se urmareste originalitate, nimic altceva... Profesorul vostru urmareste sa va distraga putin de la orele clasice obositoare de istorie si sa va captiveze cu acest subiect.Daca e sa-l analizez nu mi se pare dificil in comparatie cu un proiect ce tocmai l-am predat acum 4 zile in care era vorba despre dezvoltarea economica a lumii.Vreau sa iti spun ca am scris ore in sir pana ce am obosit.Mi-a luat 170 de pagini si am avut la dispozitie 3 saptamani.Probabil ca aceasta e si cauza pentru care nu il mai avem si pe acesta cu comunismul decat daca dorim...Sunt de acord cu principiul sa nu fi obligat sa faci ceva daca nu iti place...dar gandeste-te ca sunt si anumite motivatii la mijloc.Vreau sa iti mai spun ca daca esti profil umanist de preferat filologie poti alege un optional interesant si captivant la istorie.Iti vei da seama ca istoria nu e asa urata.Personal mie imi place doar anumite lucruri dar sunt destule...
Din cunostintele dobandite pana acum rememoreza sau macar incerca sa vizualizezi anul 1989 atat cu bune cat si cu rele.Vei vedea ca nu te vei putea incadra in 5 pagini...Mult succes!