joi, 26 martie 2009

De ce invatam limba latina?



Călin Bicăzan, un tânăr pseudo-jurnalist hunedorean, care s-a remarcat, de-a lungul scurtei sale cariere în presa scrisă, doar cu articole despre una, despre alta, ce n-aveau colegii săi timp să scrie, s-a trezit mare editorialist la publicaţia Servus Hunedoara.
Şi cum editorialele se scriu indiferent dacă ai chef sau nu, indiferent dacă ai inspiraţie sau ba, singurul criteriu fiind “eşti de serviciu pe ziar, e rândul tău să scrii editorialul”, Călin Bicăzan s-a trezit în faţa ,doc-ului alb, după o zi de alergat pe teren după subiecte mai mult sau mai puţin interesante. Şi ce să scrii când n-ai nici inspiraţie, nici chef?
Păi, ai putea să scrii despre cât de “naşpa” este educaţia din România. Sau sistemul sanitar. Astea sunt cele două domenii despre care poţi oricând să scrii generalităţi, lucruri pe care le ştie toată lumea, să umpli o coloană de ziar fără să spui, de fapt, nimic. “Dar stai”, zise ziaristul Bicăzan, “eu scriu despre astea tot timpul. Ar trebui să mai variez subiectele… …
S-a mai chinuit omuleţul puţin şi i-a picat fisa: va scrie despre limba latină. Oricum, toţi elevii o urăsc. Iar gluma aceea cu limba latină, care este moartă, dar trebuie învăţată pentru că profesorii încă mai trăiesc, a fost şi rămâne printre preferatele lui.
Iată ce gandeste domnului Bicăzan în editorialul intitulat “De ce mai învăţăm latina?”, publicat în Servus Hunedoara de marţi, 5 august 2008:(intamplator astazi l-am descoperit eu)

“Deşi latina este demult o limbă moartă ea trăieşte în continuare în programa şcolară din România şi este studiată cu multă minuţiozitate în licee. E cel puţin ciudat cum de limba rusă a dispărut din orarul elevilor, iar limba latină continuă să stea acolo ca un ghimpe în coasta elevilor. Dar pentru a vă putea formula fiecare dintre dumneavoastră o părere asupra acestui subiect, iată o discuţie dintre un elev şi profesorul său de latină la care am asistat întâmplător: „Domnule profesor, de ce învăţ eu latină în liceu? Toţi spun că programa e prea încărcată şi că avem prea multe ore pe zi, dar nimic nu se schimbă. Eu sunt la profilul uman, dar cu toate astea poate vreau să fac mai multă matematică decât latină. De ce să nu fac orice altceva mult mai folositor?”. „Dar de ce să nu faci latină? În primul rând, studiul culturii şi civilizaţiei latine ajută, fără îndoială, la dezvoltarea culturii generale şi nu trebuie privit ca un lucru neplăcut. În al doilea rând, deşi este considerată o limbă moartă, ea dăinuie în continuare prin intermediul vorbitorilor de limbi romanice. Părerea mea este că avem chiar prea puţine ore de limbă latină pe săptămână. În final, nu înţeleg de ce consideri că limba latină nu este folositoare. Toată viaţa te vei întâlni cu expresii latine, în special în drept sau medicină”. Dacă nu v-aţi format, încă, o părere despre utilitatea limbii latine în şcoli vă lămureşte Eugen Lovinescu: „Nu învăţăm limba latină pentru a scrie sau vorbi latineşte. N-o învăţăm nici chiar pentru foloasele unei stricte discipline mentale; matematica sau alte limbi moderne ne-ar pune la îndemână un exerciţiu egal al facultăţilor noastre intelectuale. Învăţăm limba latină pentru nevoile noastre spirituale”. Exact de nevoi spirituale ducem lipsă în învăţământul românesc, altceva nu ne lipsea. Mulţumim domnului Lovinescu pentru comentariul său romantic asupra limbii latine, dar orarul din zilele noastre e atât de aglomerat încât, cu toată părerea de rău, latina poate fi considerată o materie în plus. Totuşi, să sperăm că adevăratul motiv pentru care această limbă moartă continuă să facă parte din programa şcolară este chiar legat de nevoia spirituală şi nu de o scuză prin care anumiţi dascăli ajunşi la titulatura de „babalâci matusalemici” nu trebuie să-şi piardă postul.”

Şi acum, analiză pe text :
“Deşi latina este demult o limbă moartă ea trăieşte în continuare în programa şcolară din România şi este studiată cu multă minuţiozitate în licee.”
Încă de la prima frază, autorul dă dovadă de prostie grasă. Limba latină este moartă? Atunci de ce o regăseşti inclusiv pe bancnotele americane? De ce pe bancnota de 1 dolar stă scris “E pluribus unum” şi “Novus ordo seclorum”? De ce plantele şi vietăţile au denumiri latineşti, universale? Pentru că-s vechi toate, parcă te şi aud îngănând. Ştiai că structura vocabularului limbii române cuprinde elemente romanice în proporţie de peste 70 la sută? Dacă nu ştiai, mai citeşte.
“E cel puţin ciudat cum de limba rusă a dispărut din orarul elevilor, iar limba latină continuă să stea acolo ca un ghimpe în coasta elevilor”.
Dacă erai vreun comunist , ţi-aş fi înţeles supărarea referitor la eliminarea limbii ruse din programa şcolară. Aşa, nu pot decât să presupun că părinţii tăi ţi-au povestit, cu nostalgie, cât de frumoasă era rusa învăţată obligatoriu [apropo, latina nu o studiezi decât dacă alegi un profil umanist la liceu. Pe tine cine te-a obligat să mergi acolo? Cine te-a minţit că dacă "faci" Filologia ajungi ziarist?]
Încă un viitor ziarist care a ales profilul uman în speranţa că va face mai multă matematică. Şi s-a trezit că, de fapt, latina îl “face” pe el.
Dar de ce să nu faci latină? În primul rând, studiul culturii şi civilizaţiei latine ajută, fără îndoială, la dezvoltarea culturii generale şi nu trebuie privit ca un lucru neplăcut. În al doilea rând, deşi este considerată o limbă moartă, ea dăinuie în continuare prin intermediul vorbitorilor de limbi romanice. Părerea mea este că avem chiar prea puţine ore de limbă latină pe săptămână. În final, nu înţeleg de ce consideri că limba latină nu este folositoare. Toată viaţa te vei întâlni cu expresii latine, în special în drept sau medicină.
Dar staţi aşa, că vine contraatacul ziaristului care le ştie pe toate:
Dacă nu v-aţi format, încă, o părere despre utilitatea limbii latine în şcoli vă lămureşte Eugen Lovinescu: “Nu învăţăm limba latină pentru a scrie sau vorbi latineşte. N-o învăţăm nici chiar pentru foloasele unei stricte discipline mentale; matematica sau alte limbi moderne ne-ar pune la îndemână un exerciţiu egal al facultăţilor noastre intelectuale. Învăţăm limba latină pentru nevoile noastre spirituale”. Exact de nevoi spirituale ducem lipsă în învăţământul românesc, altceva nu ne lipsea. Mulţumim domnului Lovinescu pentru comentariul său romantic asupra limbii latine, dar orarul din zilele noastre e atât de aglomerat încât, cu toată părerea de rău, latina poate fi considerată o materie în plus.
Eşti atât de naiv, încât toate rândurile scrise de mine aici nu vor însemna pentru tine nimic mai mult decât “asta vrea scandal”. Dacă ai trecut prin liceul ăla şi tot ce ai înţeles este că latina aglomerează orarul, iar învăţământul românesc şi, prin extensie, societatea noastră “exact de nevoi spirituale duce lipsă”, asta spusă pe un ton ironic, înseamnă că nu ti-ai inteles rostul. Că nu s-a prins de tine nimic şi ţi-ai meritat cu prisosinţă persecuţia la care te-a supus profesorul tău de limba latină, indiferent cine ar fi fost acela. Ai fi meritat să-ţi dea cu manualul de limba latină în cap în timp ce-ţi striga “Per aspera ad astra”.
Totuşi, să sperăm că adevăratul motiv pentru care această limbă moartă continuă să facă parte din programa şcolară este chiar legat de nevoia spirituală şi nu de o scuză prin care anumiţi dascăli ajunşi la titulatura de “babalâci matusalemici” nu trebuie să-şi piardă postul.
Astept acum si parerile voastre,nu pot spune ca imi place foarte mult latina insa m-am detasat de materia in sine, privesc lucrurile in viitor...

7 comentarii:

lll spunea...

Ai dreptate,acel ziarist nu trebuia sa fie atat de acid si de refractar cu limba latina.In primul rand pentru ca nu este un specialist demn sa-si dea cu parerea si in al doilea rand pentru ca ceea ce a scris el este o generalizare groaznica.Eu cunosc multi elevi care chiar apreciaza latina si nu o considera un ,,ghimpe in coasta".Si eu pot sa ma dau exemplu aici fiindca am mers chiar la olimpiada de Latina ;)Imi pare rau ca el considera asta si mi-as dori ca pana la urma sa inteleaga...Bravo pt articol!

Cristina spunea...

Multumesc Roxana.Eu sunt impartiala in privinta latinii.In prima faza mi-a placut chiar foarte mult,dar odata ce m-am adancit in gramatica,ea a devenit de neinteles pentru mine.Lb.latina are o gramatica extraordinar de grea...In privinta literaturii,aceasta e mult mai muzicala,insa ai nevoie de multa gramatica pentru studiul amanuntit a unui text oarecare...O zi buna!

maya spunea...

si eu fac latina in liceu si chiar mi se par distractive orele. Intradevar, gramatica este grea, dar maximele din latina mi se par foarte interesante si noi, in clasa, avem chiar glumele noastre cu unele maxime. ne simtitm si noi mai inteligenti cand spunem "o tempora, o mores":))
Am tot respectul pt persoanele care cunosc foarte bine aceasta limba

Cristina spunea...

Am constat ca privind in linii mari profesorii de latina sunt foarte bine pregatiti.(ma refer la cei cu un minim 10 ani de experienta). Eu ador la latina sintaxa, complexitatea sa. De asemenea imi plac si retroversiunile, insa nu prea se acorda atentie prea mare asupra lor, 90% dintre profesorii de latina se multumescu cu o singura varinta de traducere, implicit si profesoara mea. Majoritatea claselor umaniste sunt destul de slabe la latina, si nu inteleg de ce... Nu se mai manifesta interes pentru aceasta limba de vreo 10-15 ani. Un oarecare interes se mai pastreaza la facultatile de profil, aici as mentiona in special univ. Babes Bolyai (UBB) din Cluj, unde traditia sa zic ca se pastreaza. Cunoasterea limbii latine trebuie sa recunosc ca nu prea iti ofera perspective de viitor!

Cristina spunea...

Vorbeam acum ceva timp cu profesor de latina brailean care dupa revolutie a profesat in Galati. Studentii din primul an sunt niste "monumente de prostie". Astfel in anul doi reuseste sa faca cu ei fraze pe care un profesor le face in clasa a XII-a. Ma intreb e normal?

Anonim spunea...

Cristina, eu ma intreb daca e normal ca profesorul de latina sa tipe si sa aiba cate o cadere nervoasa la fiecare ora de curs. In aceste cazuri numai latina nu iti vine sa inveti.

Cristina spunea...

@Anonim: Imi pare rau sa aud asta. Intuiesc la cine te referi. Sunt putini profesori de latina braileni, astfel prin excludere stiu cine este. Doamna V. are un mod mai special de a-si face orele de latina. Ideal ar fi sa inveti singur/a latina, sa nu astepti sa o intelegi pentru ca imprejurarile nu iti permit sa faci asta. Nu e un motiv sa urasti latina, daca profesorul are o atitudine nefireasca la ore. Ca o concluzie pentru doamna V.: Dezamagirile din viata personala nu trebuie sa afecteze relatia cu elevii!!!