luni, 24 august 2009

Despre cliseele verbale


Mi-a venit ideea acestui post citind niste fraze cliseu. Exista un fel de folclor nociv, dupa parerea mea, un set de propozitii, de generalizari, preluate din gura in gura si redate in anumite contexte. Nu sunt apanajul prostilor sau incultilor, tin mai mult de un soi de neglijenta in a trai si pot fi auzite chiar din gura unor oameni foarte educati. Unii, nu numai ca servesc aceste fraze prefabricate altora, cand cred ca e cazul, dar si le servesc si lor. Aici mi se pare ca se produce raul.
Sa va dau niste exemple...Cu siguranta aţi auzit, sau chiar ati folosit expresia: "ai grija de tine". Şi poate intr-adevar va pasa de persoana respectiva şi voiati sa aiba grija de ea. De cele mai multe ori, persoana respectivă o ia ori in gluma, ori se gandeste că vreti sa pareti protectivi fata de el/ea.
Mi s-a intamplat si mie de nenumarate ori.
Un alt exemplu ar fi cuvinte precum "intelegi", "stii", "deci", "si", "mai" s.a.m.d
La scoala dar nu numai, nu e zi sa nu aud cel putin 10 clisee. Cel mai rau e ca le aud din partea profesorilor... Eu incerc sa le evit cat pot de mult.

Fiecare dintre noi foloseste (constient sau nu) expresii si cuvinte ce pot intra in categoria clisee. In cazul vostru, care sunt acestea?

3 comentarii:

Ioana Radu spunea...

Ne lovim de ele peste tot. Pe strada, acasa, in mass media, la scoala, chiar si in relatii.
"Ce ochi frumosi ai" nu mai are nicio sclipire de adevar. Si, chiar de-ar avea, nu mai e luata in seama. Exact ca exemplul tau cu "ai grija de tine".

Sunt mult prea multe iar, uneori, le folosim involuntar si/sau inconstient.

Andrei Răduţu spunea...

Nu stiu sigur cate si ce clisee folosesc...un lucru e sigur...ei eu foloseam "ai grija de tine" pentru ca mi se parea cel mai potrivit mod pentru a exprima faptul ca imi pasa foarte mult de persoana respectiva si tineam sa o stiu in siguranta...

Cristina spunea...

@Rappa_ru': E bine daca il folosesti din suflet!